Milan Kundera “Nepakeliama būties lengvybė“

O jau kaip aš ją skaičiau… Po mažytį mažytį gabalėlį, į dieną daugiausiai kokius 10 psl. perskaitydavau ir toliau – nei iš vietos. Be galo stipri knyga. Jos užtaisas – daug protingų minčių, mat viskas (siužetas, veikėjų veiksmai bei mintys) pateikta pro įdomią, retai kur knygose sutinkamą prizmę. Taip, Kundera vargiai turės epigoną, arba aš jo neskaičiusi/neregėjusi. Romane siautėja ornamentuotos ir paveikios mintys. Pavyzdžiui viena man baisiai patikusi: „Žmogus niekada negali žinoti, ko turėtų norėti, nes gyvena tik vieną gyvenimą ir negali jo lyginti su ankstesniais nei pataisyti būsimuose.“
Knygoje veikia du pagrindiniai veikėjai – žmonių tarpusavio santykiai ir totalitarizmo sistema, įsigalėjusi šalyse. Ar jie – šitie skirtingi veikėjai – turi įtakos vienas kitam?.. Iš pradžių dar šiek tiek tyliai paburnodavau dėl politinių knygos intarpų, bet jau pabaigusi ją galiu pasakyti, kad jie buvo būtini ir kad šitos baisios totalitarizmo juodosios rožės fone skleidėsi visai kitokie pumpurai, šviesesni. Beje, daug aš mačiau egzistencializmo čionais… Svarstoma ir apie tai, kad žemė yra pirmapradė materija, ir po jos žmogus keliaus į kitas, prisimindamas pirmąją (kitaip – prisiminimas ir patirtis niekur nedings ir bus kaip ženklas, išdegintas kaktoje). Išties, įdomu… Be to, labai graži idėja, jog laimė – pasikartojimų ilgesys.
Aš manau, rašytojui puikiai pavyko įgyvendinti poreikį visą kūrinį apdengti kažkokia gera aura. Tiesa, jis man davė keletą atsakymų į mane anksčiau kamuojamus klausimus, o kai kurios vietos pasirodė ypatingai artimos. Gera knygos struktūra, išpildyta iki visiško išrišimo. Nepulsiu šaukti, kad knygai labai įdomi, bet šauksiu – tikrai, kad šauksiu – jog ji stipri. Ją, galvoju, reikia skaityti kiekvieną naują žmogaus dešimtmetį, gal net dažniau. Man reikia.
Biancca

Parašykite komentarą

